16/7/10

Τσιμέντο και Business στο Α' Νεκροταφείο: Από πλατεία, υπόγειο γκαράζ

Της Μαρίας Καλυβιώτου
Ημερομηνία δημοσίευσης: 16/07/2010

Πηγή: Εφημερίδα "Αυγή"

"Για κοπή προορίζονται 114 δένδρα στην πλατεία Α' Νεκροταφείου. Δωρεάν παραχώρηση πλατείας και επιδότηση 4.000 ευρώ ανά θέση στάθμευσης στον εργολάβο, το "αντίτιμο" της "πράσινης ανάπτυξης".

Σε τετραώροφο υπόγειο γκαράζ κινδυνεύει να μετατραπεί η πλατεία μπροστά από το Α' Νεκροταφείο, στο Μετς, ένας από τους ελάχιστους εναπομείναντες πνεύμονες πρασίνου, με 114 δένδρα -μερικά εκ των οποίων αιωνόβια- στο κέντρο της ασφυκτικής Αθήνας. Παράλληλα, ο Δήμος εγκαταλείπει την περιοχή, καταδικάζοντάς την στην υποβάθμιση. Την έντονη αντίδραση περιοίκων και καταστηματαρχών της περιοχής έχει προκαλέσει η υπόθεση, οι οποίοι συσπειρώθηκαν στην Επιτροπή Κατοίκων Μετς, ενώ 24 από αυτούς έχουν προσφύγει στο ΣτΕ.

Ιστορικό

Μέσα από μια σύντομη ιστορική αναδρομή μαθαίνουμε ότι: “Από το 2006 η εταιρεία 'ΑΚΤΩΡ Α.Ε.' (συμφερόντων Μπόμπολα) άρχισε να κινεί συγκεκριμένες διαδικασίες για την κατασκευή τετραώροφου υπογείου χώρου στάθμευης στην πλατεία Α' Νεκροταφείου, διαστάσεων 45x85. Τότε συνέταξε μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, την οποία ενέκριναν με περιέργως... συνοπτικό τρόπο τα υπουργεία ΠΕΧΩΔΕ, Πολιτισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης”. Αυτά σημειώνει η Επιτροπή Κατοίκων Μετς. Οι ρίζες, βέβαια, τις υπόθεσης εκτείνονται πίσω, στο 2001, οπότε και η πίεση από τους επικείμενους Ολυμπιακούς Αγώνες επέβαλε καθεστώς έκτακτης ανάγκης στον πολεοδομικό και χωροταξικό σχεδιασμό. Η πρώτη επιθετική κίνηση των εργολάβων έγινε το 2006, που ξήλωσαν τα κάγκελα της πλατείας, τα παγκάκια και τα φώτα του δήμου και σταμάτησαν μόνο όταν περίοικοι αντιλήφθηκαν τι συνέβαινε και κάλεσαν την αστυνομία. Τελικά, οδηγήθηκαν στο τμήμα με αυτόφωρη διαδικασία, καθώς δεν επέδειξαν καν άδεια. Έκτοτε, η πλατεία δεν φωταγωγήθηκε ποτέ, τα παγκάκια και τα κάγκελα δεν αποκαταστάθηκαν και η πλατεία συχνά-πυκνά μετατρέπεται σε πάρκινγκ, με αποτέλεσμα να σπάσει το πλακόστρωτο.

Παράβαση του νόμου

Το θέμα τέθηκε στην ημερήσια διάταξη του Δημοτικού Συμβουλίου την Τρίτη, έπειτα από πρωτοβουλία της "Ανοιχτής Πόλης", όπου η δημοτική σύμβουλος της δημοτικής κίνησης, Ελ. Πορτάλιου, επεσήμανε τις νομικές παραβάσεις που συνεπάγεται η έκδοση οικοδομικής άδειας: "Ο σχετικός νόμος 2947/01 είχε περιορισμένη ισχύ και η οικοδομική άδεια του υπό κατασκευή υπόγειου γκαράζ εκδόθηκε κατά παράβαση του Ν 2502 αρθ. 8, παράγραφος 1 (ΦΕΚ 520Δ/99)”. Αφενός, ο νομοθέτης απαιτεί να γίνει “εκτίμηση των κυκλοφοριακών και πολεοδομικών συνθηκών”. Αφετέρου, απαιτείται η μελέτη αυτή να είναι εξειδικευμένη και ως προς την αρχιτεκτονική κλίμακα, ώστε να ελεγχθεί και επιβεβαιωθεί ότι τηρείται ο όρος “ότι δεν αναιρείται ούτε παρακωλύεται ουσιωδώς η κοινή χρήση”. Επιπλέον, “οι Κοινόχρηστοι Χώροι (ΠΕ 128/94, 300/94) αποτελούν ζωτικόν στοιχείον του οικιστικού περιβάλλοντος, καθοριστικόν για την ποιότητα ζωής εις την πόλιν. Εκεί δε που οι ΚΧ παρέχουν βελτιωμένους όρους χρήσεως και αναψυχής, ως π.χ. χώροι πρασίνου, παιδικές χαρές, πεζόδρομοι κλπ, αποτελούντες οιονεί υποκατάστατα του φυσικού περιβάλλοντος εντός της πόλεως, προδήλως δεν επιτρέπεται παράλληλος χρήσις αναιρούσα ή μειούσα την χρήσιν ταύτην”.
Με αυτήν τη νομολογία, άλλωστε, το ΣτΕ αποφάνθηκε αρνητικά για την κατασκευή γκαράζ στην πλατεία Κολωνακίου.
Είναι απορίας άξιο γιατί παρέχεται μια τέτοια εξυπηρέτηση στα Ι.Χ., όταν η συγκεκριμένη περιοχή βρίσκεται δίπλα από τις λεωφόρους Ηλιουπόλεως και Βουλιαγμένης, από όπου διέρχονται καθημερινά περίπου 60 λεωφορεία την ώρα, με συχνότητα διέλευσης στις στάσεις ανά 2-3 λεπτά. Επίσης, κοντά βρίσκονται σταθμός μετρό και τραμ.

Πολιτιστική και περιβαλλοντική αξία

Το Α' Νεκροταφείο αποτελεί σημαντικό μνημείο, ένα υπαίθριο μουσείο γλυπτικής του 19ου αιώνα, με έργα μεγάλων δημιουργών όπως ο Χαλεπάς και ο Φιλιππότης. Επιπλέον, εντάσσεται στις περιοχές του κέντρου (ενοποίησης αρχαιολογικών χώρων) στις οποίες εκτιμάται ότι οι ανασκαφές θα οδηγήσουν σε σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις πρόσφατες εξαγγελίες του ΥΠΕΚΑ, “η ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων θα επεκταθεί προς την περιοχή του Α' Νεκροταφείου, του Αρδηττού και του Παναθηναϊκού Σταδίου, με πεζοδρόμηση της Β. Όλγας, η οποία αλλάζει εκ βάθρων και το σημερινό κυκλοφοριακό δίκτυο”, τόνισε η "Ανοιχτή Πόλη" στο Δ.Σ. και συνέχισε: “Σ' αυτό το σχέδιο εντάσσεται το υλοποιηθέν ήδη δίκτυο πεζοδρόμων στο Μετς (Μαλάμου, Χαρβούρη, Μηνιάτη, Θεοτόκη) που οδηγεί από το Α' Νεκροταφείο στον Αρδηττό και το Παναθηναϊκό Στάδιο".
Η πλατεία αποτελεί επέκταση του Άλσους Λογγίνου, που φιλοξενεί δεκάδες είδη πουλιών. Τα 114 δένδρα που υπάρχουν στην πλατεία και ιδιαιτέρως οι λεύκες απορροφούν το διοξείδιο του άνθρακα, βασικό ρύπο της πόλης και παράγουν οξυγόνο, ενώ συντελούν στη μείωση των υψηλών θερμοκρασιών και συμβάλλουν στην παροχέτευση των ομβρίων υδάτων.

Ελ. Πορτάλιου: Ο κατασκευαστής ο μόνος ωφελημένος

"Το γκαράζ αποτελεί μια χρήση γης απολύτως ασύμβατη με το σύγχρονο πνεύμα ανάπλασης των κεντρικών περιοχών της Αθήνας και τις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας”, επεσήμανε στο Δ.Σ. η Ελ. Πορτάλιου, δημοτική σύμβουλος με την "Ανοιχτή Πόλη", και υπογράμμισε: “Είναι προφανές ότι ο μόνος ωφελημένος θα είναι ο κατασκευαστής του έργου, στον οποίο θα παραχωρηθεί δωρεάν δημοτική γη και θα δοθεί επιδότηση 4.000 ευρώ ανά θέση στάθμευσης"!

Ζητάμε πλατεία με πράσινο

"Η πλατεία ουσιαστικά θα σκεπαστεί από έναν χλοοτάπητα, τύπου ποδοσφαιράκι 5x5, που σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να αντικαταστήσει το υπάρχον πράσινο στην πλατεία του Α' Νεκροταφείου, με περισσότερα από 100 δένδρα να προσφέρουν ανάσα δροσιάς στις συνήθεις υψηλές θερμοκρασίες του κέντρου", τονίζει μιλώντας στην "Αυγή" ο Γ. Διάκος, κάτοικος Μετς και μέλος της Επιτροπής και σημειώνει: "Τέτοιοι υπόγειοι χώροι στάθμευσης πρέπει να κατασκευάζονται σε οικοδομικά τετράγωνα και όχι σε πλατείες και δημοσίους χώρους. Ζητάμε πλατεία με πράσινο και όχι πάρκινγκ".

Η Επιτροπή Κατοίκων διεκδικεί την παύση της ανάθεσης της κατασκευής - παραχώρησης του έργου σε ιδιώτη και την ανάκληση των σχετικών αδειών. Τέλος, να αναβαθμιστεί με κάθε τρόπο και άμεσα η πλατεία.

Το lay-out του πρωτότυπου κειμένου (μέγεθος γραμμάτων - έντονα και πλάγια γράμματα, φωτογραφία), τροποποιήθηκε ανάλογα, για τις ανάγκες του παρόντος ιστολογίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου