ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Προς
1. την Υπουργό ΥΠΕΚΑ, κα Μπιρμπίλη
2. τον Υπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ κο Ρέππα
3. την Υπουργό Οικονομίας/Ανάπτυξης κα Κατσέλη
Κοιν:
1. Δ/ντή ΕΥΔΕΚ κο Μπούμη
2. Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων
3. Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας
4. Σύλλογο Αρχιτεκτόνων
5. Αρχιεπισκοπή Αθηνών
6. Μέσα Ενημέρωσης
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΓΚΑΡΑΖ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΤΟΥ Α ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟΥ
Το ιστορικό Α´ Κοιμητήριο Αθήνας περιέχει γλυπτά μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας του 19ου αιώνα (Χαλεπά, Φιλιππότη κ.ά), ώστε να θεωρείται υπαίθρια γλυπτοθήκη και να προβλέπεται η μελλοντική μετατροπή του σε χώρο πρασίνου. Η μικρή πλατεία του είχε σχεδιαστεί ως προθάλαμος ψυχικής προετοιμασίας, σιωπής και περίσκεψης, με πλούσια βλάστηση προκειμένου κάποιος, ανεβαίνοντας τα λίγα φαρδιά σκαλιά και περνώντας τα θαυμάσια Προπύλαια του Άρη Κωσταντινίδη, να βρεθεί στον ιερό χώρο του Κοιμητηρίου. Αυτόν τον μικρό πράσινο χώρο, ο πρώην Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κος Σουφλιάς αποφάσισε να ανασκάψει και να μετατρέψει σε πολύβουο υπόγειο γκαράζ, σε τσιμεντοέκταση με θάμνους και προεξέχοντα κουβούκλια ανελκυστήρων και εξαερισμού, παραδομένο στην εκμετάλλευση και το κυκλοφοριακό χάος.
Το Α Νεκροταφείο βρίσκεται εντός δακτυλίου και σε άμεση συνέχεια με την ζώνη ενοποίησης αρχαιολογικών χώρων της Αθήνας, της οποίας αποτελεί αναπόσπαστο κομάτι ως σημαντικό μνημείο της νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς. Γύρω από την πλατεία του Α´ Κοιμητηρίου υπάρχουν στάσεις είκοσι τεσσάρων (24) συγκοινωνιακών γραμμών (βλέπε σκαρίφημα) οι οποίες εξυπηρετούν την πρόσβαση των επισκεπτών του νεκροταφείου από όλη της Αθήνα, σε συνδυασμό με στάση ταξί και την λειτουργία ιδιωτικού γκαράζ σε λίγα μέτρα απόσταση επί της Αναπαύσεως. Επομένως δεν είναι κατανοητή, με τα τόσα διαλαλούμενα για την προστασία του Περιβάλλοντος και την Πράσινη ανάπτυξη η απόφαση κατασκευής γκαράζ, όταν η γενικότερη πολιτική σήμερα «βιώσιμης κινητικότητας» είναι υπέρ της αποθάρρυνσης της χρήσης ΙΧ αυτοκινήτου, όχι μόνο για πρόσβαση στο κέντρο της πόλης, αλλά και γενικότερα για λόγους εξοικονόμησης ενέργειας και ιδίως ορυκτών καυσίμων που ευθύνονται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου και της κλιματικής αλλαγής.
Σημειώνουμε ότι η πολιτική αυτή είναι ήδη θεσμοθετημένη στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας (ΡΣΑ) αλλά και στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ) του Δ Αθηναίων. Το ΡΣΑ προβλέπει την κατασκευή γκαράζ για λόγους μετεπιβίβασης κοντά στους σταθμούς των μέσων συγκοινωνίας μεγάλης φέρουσας ικανότητας όπως το Μετρό ή το τραμ, ώστε να διευκολυνθεί η χρήση της δημόσιας συγκοινωνίας από τους κατοίκους των προαστίων χωρίς να επιβαρύνεται το κέντρο. Το ΓΠΣ Αθήνας προβλέπει μεν την κατασκευή συλλογικών γκαράζ αλλά σε οικοδομήσιμα οικόπεδα και όχι εις βάρος των πλατειών και σε συνδυασμό με μια πολιτική αναπλάσεων, ώστε να αναβαθμιστούν οι γειτονιές της Αθήνας και να αυξηθεί ο ελεύθερος δημόσιος χώρος.
Το συγκεκριμένο έργο, και γενικότερα η πολιτική κατασκευής υπόγειων κτιρίων στάθμευσης κάτω από πλατείες, έρχεται σε σύγκρουση με την πολιτική αναβάθμισης του αστικού περιβάλλοντος που επιτάσσει το Σύνταγμα, αφού δεν εντάσσεται σε ένα ολοκληρωμένο πολεοδομικό πρόγραμμα αλλά προωθείται αποκλειστικά για εισπρακτικούς λόγους. Γενικά δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι θα ανακουφιστεί κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά η γειτονιά όπως διατείνεται η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που εκπονείται συνήθως από τον ίδιο τον εργολάβο που θα αναλάβει το έργο(!). Η εκτίμησή μας αυτή επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι:
- Δεν προβλέπεται καμία ειδική τιμολογιακή πολιτική ή άλλα μέτρα διαχείρισης για να διευκολυνθεί η χρήση των θέσεων στάθμευσης προς όφελος της κατοικίας, που είναι η κύρια προβλεπόμενη χρήση από το ΓΠΣ και όχι για προσέλκυση επισκεπτών με ΙΧ.
- Η μελέτη των εισόδων και εξόδων του γκαράζ δεν έχει λάβει καμία μέριμνα για να μην διασχίζουν οι χρήστες του την γειτονιά και να μη φαλκιδευτεί η προτεινόμενη σε παλαιότερη μελέτη του Δ Αθηναίων, πεζοδρόμηση της οδού Αναπαύσεως.
- Δεν υπάρχει καμία μέριμνα για τη διάσωση των δένδρων (που θεωρείται φυτικό κεφάλαιο) όπως η διεθνής εμπειρία επιτάσσει.
Σημειώνεται επίσης ότι η χωροθέτηση αυτού του γκαράζ όπως και άλλων κάτω από κεντρικές πλατείες βασίζεται σε ειδική νομοθετική ρύθμιση του 2001 για την κάλυψη των αναγκών των ολυμπιακών αγώνων (!) η οποία –λόγω του επείγοντος- θεσπίστηκε κατά παρέκκλιση της πάγιας πολεοδομικής νομοθεσίας που προβλέπει την έγκριση χωροθέτησης τέτοιας δραστηριότητας με έκδοση ειδικού ΠΔ/τος μετά από κυκλοφοριακή και πολεοδομική μελέτη. Δεν έχει άρα εξεταστεί η συμβατότητά της ρύθμισης με τα ΡΣΑ και ΓΠΣ αλλά και τη σχετική Νομολογία του ΣτΕ, η οποία δίνει έμφαση στον σχεδιασμό εισόδων και λοιπων λεπτομερειών ώστε να μην αλλοιωθεί ο χαρακτήρας της πλατείας (βλέπε απόρριψη γκαράζ στις πλατείες Κολωνακίου και Κυψέλης).
Ως κάτοικοι του Μετς, με πλήρη συνείδηση ότι οι προτάσεις μας δεν αφορούν μόνο τη γειτονιά μας αλλά την αναβάθμιση όλης της Αθήνας, με την καθιέρωση μιας άλλης αντίληψης για την χρήση και οικειοποίηση του δημόσιου χώρου, στην εποχή οικολογικής και οικονομικής κρίσης που διανύουμε,
ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ
· Να σταματήσει η ανάθεση της κατασκευής -παραχώρησης του έργου σε ιδιώτη και να ανακληθούν οι σχετικές άδειες: (α) έγκρισης περιβαλλοντικών όρων και (β) κυκλοφοριακής μελέτης.· Να εφαρμοστεί πολιτική ελεγχόμενης στάθμευσης στη γειτονιά με στόχο την εξυπηρέτηση της κατοικίας και την καθιέρωση πληρωμής σε περιορισμένες θέσεις επισκεπτών που θα εξυπηρετεί και ορισμένους χρήστες του νεκροταφείου αλλά για περιορισμένη ώρα.
· Να γίνει ολοκληρωμένη πολεοδομική και κυκλοφοριακή μελέτη της περιοχής, με στόχο να αναζητηθούν ελεύθερα οικόπεδα στην ευρύτερη περιοχή τα οποία θα δεσμευτούν γι’ αυτή τη χρήση με πριμοδότηση (επιδότηση) της κατασκευής γκαράζ για πώληση θέσεων ώστε να καλύψει τις ανάγκες των κατοίκων που δεν διαθέτουν θέσεις στάθμευσης και επιθυμούν να αγοράσουν.
· Το δημόσιο πρέπει να παίξει ενεργό ρόλο σ’ αυτή την πολιτική ώστε οι θέσεις στάθμευσης που θα κατασκευαστούν να αποδοθούν κατά προτεραιότητα στους ιδιοκτήτες διατηρητέων κτιρίων στο Μετς, που έχουν πληρώσει στο ΕΤΕΡΠΣ χρήματα ως εξαγορά της θέσης στάθμευσης που δεν μπορούν να κατασκευάσουν και τα χρήματα αυτά –βάσει του νόμου- πρέπει να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή γκαράζ και απόδοση των θέσεων κατά προτεραιότητα σ’ αυτούς.
ΚΑΛΟΥΜΕ
- τον Δήμο της Αθήνας –ως ιδιοκτήτη της κοινόχρηστης πλατείας- να αναθεωρήσει την μέχρι σήμερα θετική θέση του για την παραχώρηση του γκαράζ και να επεκτείνει το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης στο Μετς,- τον Υπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ να αναστείλει την διαδικασία παραχώρησης του προκατόχου του και να ανακαλέσει την έγκριση της μελέτης κυκλοφοριακών επιπτώσεων,
- την Υπουργό ΥΠΕΚΑ να ανακαλέσει την έγκριση των Περιβαλλοντικών Όρων, και τις θετικές γνωμοδοτήσεις των υπηρεσιών για τις κυκλοφοριακές συνδέσεις του γκαράζ,
- την Υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Εθνικής Ναυτιλίας να εντάξει στο υπό έκδοση ΣΝ περί κινήτρων την κατασκευή γκαράζ για πώληση θέσεων, σε οικοδομήσιμους χώρους των περιοχών κατοικίας,
- το Δ/ντή της ΕΥΔΕΚ να σταματήσει κάθε ενέργεια μέχρι να υπάρξει απάντηση στα ανωτέρω αιτήματα, από τους αρμόδιους Υπουργούς.
Μάιος 2010
Ακολουθεί πίνακας υπογραφών*
*Οι υποφραφές αφερέθησαν για ευνόητους λόγους. Είναι πάντως διαθέσιμες, σε κάθε ενδιαφερόμενο, για νόμιμη χρήση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου