3/4/11

Επιστολή Ενημέρωσης των Δημοτικών Συμβούλων για να μην Υποστηρίξουν με την Ψήφο τους την Κατασκευή του Γκαράζ

ΥΠΟΜΝΗΜΑ

Προς Τους Δημοτικούς Συμβούλους του Δήμου Αθηναίων

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΓΚΑΡΑΖ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΤΟΥ Α΄ ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟΥ



Οι κάτοικοι του Μέτς, αλλά και άλλοι πολίτες του Δήμου Αθηναίων, έχουν προβάλλει από το 2008 σοβαρές αντιρρήσεις στην κατασκευή γκαράζ κάτω από την πλατεία που βρίσκεται μπροστά από το Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών. Η κατασκευή, η οποίο αποτελούσε μέρος των Ολυμπιακών έργων (Νόμος του 2001) δρομολογήθηκε στην τελευταία της φάση από το Υπουργείο Υποδομών,Μεταφορών και Δικτύων. Η αντίδραση των κατοίκων οδήγησε σε μια δημόσια δέσμευση του Υπουργείου να περιμένει την απόφαση του Δήμου Αθηναίων για την κατασκευή. Επειδή θα κληθείτε να ψηφίσετε, θα θέλαμε να σας παρουσιάσουμε τις απόψεις μας, σύμφωνα με τις οποίες η κατασκευή δεν θα ήταν μόνο έγκλημα για την περιοχή, αλλά θα αποτελούσε σοβαρή οπισθοχώρηση σε κάθε σύγχρονη αντίληψη διαμόρφωσης μιας πόλης.

Οι αντιρρήσεις μας στην κατασκευή του γκαράζ:

Το ιστορικό Α´ Κοιμητήριο Αθήνας περιέχει γλυπτά μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας του 19ου αιώνα (Χαλεπά, Φιλιππότη κ.ά), ώστε να θεωρείται υπαίθρια γλυπτοθήκη και να αποτελεί χώρο πρασίνου, άμεσα συνδενδεμένο με τον χώρο της πλατείας, ένα είδος «ανοικτού μουσείου και πάρκου» στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Αθήνας (ΓΠΣ). Η πλατεία, η οποία ιδιοκτησιακά ανήκει στο Δήμο Αθηναίων, είχε σχεδιαστεί ως προθάλαμος ψυχικής προετοιμασίας, σιωπής και περίσκεψης με πλούσια βλάστηση προκειμένου ο επισκέπτης, περνώντας τα θαυμάσια Προπύλαια του Άρη Κωσταντινίδη, να βρεθεί στον ιερό χώρο του Κοιμητηρίου.

Το Α΄ Νεκροταφείο βρίσκεται εντός δακτυλίου και σε άμεση συνέχεια με την ζώνη ενοποίησης αρχαιολογικών χώρων της Αθήνας, της οποίας αποτελεί αναπόσπαστο κομάτι ως σημαντικό μνημείο της νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς. Γύρω από την πλατεία του Α´ Κοιμητηρίου υπάρχουν στάσεις είκοσι τεσσάρων (24) συγκοινωνιακών γραμμών και του τράμ οι οποίες εξυπηρετούν την πρόσβαση των επισκεπτών του νεκροταφείου από όλη την Αθήνα. Επομένως δεν είναι κατανοητή η απόφαση κατασκευής γκαράζ, όταν η γενικότερη πολιτική σήμερα «βιώσιμης κινητικότητας» είναι υπέρ της αποθάρρυνσης της χρήσης ΙΧ αυτοκινήτου.

Σημειώνουμε ότι το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Αθήνας προβλέπει την κατασκευή συλλογικών γκαράζ σε ελεύθερα οικοδομήσιμα οικόπεδα, όχι σε δημόσιους χώρους και πλατείες, για παράδειγμα σαν αυτό που κατασκευάζεται αυτή την στιγμή στο μετρό Ηλιουπόλεως.

Στην πλατεία του Α΄ Νεκροταφείου υπάρχουν δασικά είδη όπως πλατάνια (Platanus orientalis), αειθαλείς δρυς (βελανιδιές) με το κοινό όνομα Αριές (Quercus ilex) που αναγκαστικά θα κοπούν. Τα δένδρα αυτά δεν μπορούν να αναπτυχθούν πάνω από το γκαράζ όπου το χώμα θα έχει βάθος μόνο 2 μέτρα. Επομένως τα περί μεταφύτευσης των ήδη υπαρχόντων δέντρων μάλλον ως κακόγουστο αστείο ακούγεται. Επίσης το Α΄ Νεκροταφείο βρίσκεται σε μια περιοχή με πλούσιο υδροφόρο ορίζοντα δίπλα στον Ιλισσό. Το παράδειγμα του πάρκινγκ απέναντι από το Νοσοκομείο Παίδων μας διδάσκει τις πιθανές απρόβλεπτες συνέπειες. Παρόλο που με μεγάλο κόστος προσπάθησαν οι ανάδοχοι να θεραπεύσουν την καταστροφή, ο Εθνικός κήπος έχασε την αυτάρκεια σε νερό που είχε πριν την καταστροφική παρέμβαση και αισθητά υποβαθμίστηκε.

Γύρω από τα νεκροταφεία ο νομοθέτης σωστά προδιαγράφει μια πράσινη, ζώνη όχι για την τέρψη των ματιών άλλα για το φιλτράρισμα του επιβαρυμένου από της ταφές έδαφος. Η φύτευση πάνω από οπουδήποτε υπόγειο κτίσμα δεν φιλτράρει το έδαφος. Η υγειονομική διάσταση επομένως δεν λαμβάνεται καθόλου υπόψιν.

Σημειώνεται επίσης ότι η χωροθέτηση αυτού του γκαράζ βασίζεται σε ειδική νομοθετική ρύθμιση του 2001 για την κάλυψη των αναγκών των Ολυμπιακών Αγώνων (!) η οποία –λόγω του επείγοντος- θεσπίστηκε κατά παρέκκλιση της πάγιας πολεοδομικής νομοθεσίας. Δεν έχει άρα εξεταστεί η συμβατότητα της ρύθμισης με το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας αλλά και τη σχετική Νομολογία του ΣτΕ, η οποία δίνει έμφαση στον σχεδιασμό εισόδων και λοιπών λεπτομερειών ώστε να μην αλλοιωθεί ο χαρακτήρας της πλατείας (βλέπε απόρριψη γκαράζ στις πλατείες Κολωνακίου και Κυψέλης). Άλλωστε εκκρεμούν 2 αιτήσεις ακύρωσης πολιτών στο ΣτΕ ενάντια στην μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Ως κάτοικοι του Μετς, έχουμε πλήρη συνείδηση ότι οι προτάσεις μας δεν αφορούν μόνο τη γειτονιά μας αλλά την αναβάθμιση όλης της Αθήνας, με την επικράτηση μιας άλλης αντίληψης για την χρήση και οικειοποίηση του δημόσιου χώρου στην εποχή οικολογικής και οικονομικής κρίσης που διανύουμε,

ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ

Το Δημ. Συμβούλιο να ζητήσει από το αρμόδιο Υπουργείο

1) να ανακληθεί η ανάθεση κατασκευής του έργου και η παραχώρησή του.
2) Να ανακληθούν όλες οι σχετικές άδειες.

Στο Δημοτικό Συμβούλιο μοιράστηκαν έντυπα που παρουσιάζουν την ομολογουμένως απαράδεκτη κατάσταση παρκαρίσματος γύρω από το Νεκροταφείο και προβάλλουν την κατασκευή του γκαράζ σαν την μόνη λύση (Η πρόταση του κ. Σλάβη, 24/2/2011). Εμείς αντιπαραθέτουμε την σύγχρονη απόψη της ήπιας παρέμβασης και προτείνουμε να εφαρμοστεί πολιτική ελεγχόμενης στάθμευσης στη γειτονιά μας, με στόχο α) την εξυπηρέτηση της κατοικίας και β) δυνατότητα πρόσβασης των επισκεπτών του νεκροταφείου για περιορισμένη ώρα. Άλλωστε στη αρχή της οδού Αναπαύσεως ήδη υπάρχει ιδιωτικό πάρκιγκ που καλύπτει έκτακτες ανάγκες. Η λύση που προτείνουμε έχει επίσης το προνόμιο του πολύ μικρού κόστους, σε σχέση με την πολυδάπανη κατασκευή του γκαράζ, από την οποία μόνο οι εργολάβοι θα ωφεληθούν οικονομικά. Η λύση αυτή εξ άλλου κινδυνεύει να ναυαγήσει και λόγω εύρεσης αρχαίων, αφού προηγουμένως θα έχει καταστρέψει με μη αναστρέψιμο τρόπο την πλατεία. Επίσης προτείνουμε τον επανασχεδιασμό της πλατείας με την αλλαγή της επικάλυψης άσφαλτου με διαπνέονται υλικά και με περαιτέρω φύτευση.

Η μελέτη του κ. Σλάβη με έγχρωμο εικονογραφικό υλικό παρουσιάζει επίσης τη μελλοντική διαμόρφωση της πλατείας, προβάλλοντας άλλες διαμορφώσεις σε παρόμοιες περιπτώσεις. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός σε πόσα σημεία αναφέρεται «θα μπορούσαν να είναι περισσότερα τα δέντρα» και «το υπόλοιπο καλύπτεται από γκαζόν». Το υλικό αυτό αποτελεί ατράνταχτη απόδειξη της θέσης μας ότι οι γυαλιστερές φωτογραφίες στην πράξη δεν μετατρέπονται σε δέντρα και ότι η αισθητική του υδροβόρου γκαζόν, τόσο ασύμβατη με την ντελικάτη ελληνική φύση, έχει γίνει η προκάτ επιλογή για να μπορούμε να παριστάνουμε ότι έχουμε «πράσινο».

Σας καλούμε να υποστηρίξετε τις θέσεις μας και να μην συνδέσετε την θητεία σας στο ΔΣ της Αθήνας με την υιοθέτηση βιαστικών και ακριβών, υπό την παρούσα μάλιστα οικονομική συγκυρία, πολιτικών για το Δήμο Αθηναίων.

ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΑΤΟΙΚΩΝ
www.athensmets.blogspot.com

1 σχόλιο:

  1. Το θέατρο του παραλόγου:Αν και το 2004 έληξαν οι ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ , ομως ....τα ΟΛΥΜΠΙΑΚΑ ΕΡΓΑ συνεχίζονται!!! με το καταστρεπτικό έργο τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή